Navigace

Příprava na plavbu

Příprava na plavbu

Příprava na plavbu
Kdy a jak začít s přípravami na pronájem lodě?

Je výhodné je objednat loď ještě před koncem roku. Můžete tak od společnosti SeaWolf získat výraznou slevu a máte podstatně větší výběr volných lodí. Dále máte mnohem více času na řešení případných nepředpokládaných situací s organizací plavby.

Další variantou je „last minute“. V poslední době však poptávka po lodích výrazně převyšuje nabídku a „last minute“ nabídky jsou spíše výjimnkou. Navíc mohou nastat problémy se sestavením posádky na poslední chvíli a je také nutno počítat s výrazně zůženým výběrem dostupných lodí.

Volba termínu

Pro plachtění je optimální doba na jaře a na podzim. Ještě není příliš teplo, na moři je méně plavidel, více fouká a pronájem je levnější. Pro koupaní lze využít období od června do konce září. Pro návštěvy kulturních památek je vhodná kterákoliv jiná doba kromě letních prázdnin. V letních měsících jsou maríny často přeplněny.

Volba lodě podle kritérií

Nároky, odolnost a zkušenosti posádky, dostupnost vhodné jachty ve zvolené lokalitě – maríně a dostupný rozpočet.

Obecně lze říci, že čím více lidí na palubě, tím menší pohodlí, ale také menší náklady na osobu. Například v období kolem poloviny května lze pořídit pronájem lodě pro 6 až 8 členů posádky zhruba za 180€ na osobu. V srpnu se může cena pronájmu vyšplhat na dvojnásobek. Ideální je zvolit počet členů posádky shodný s počtem lůžek v kajutách. Pokud se rozhodnete obsadit i lůžka v hlavní kabině jachty (v salonu) múže to již trochu na úkor prostoru, kterého na lodi nebývá vždy dostatek.

Při sestavování členů posádky vybírejte zejména lidi ne přehnaně náročné a hlavně nekonfliktní. Výborné je, pokud se všichni vzájemně znají, ale tento požadavek nelze často dodržet. V tom případě je vhodné, aby alespoň organizátor plavby měl možnost se se všemi předem seznámit. Plavební zkušenosti posádky by měli odpovídat jednak lodi, předpokládanému stavu moře a počasí, náročnosti trasy a zkušenostem samotného skippera.

Kalkulace nákladů
  • Cena lodi
  • Cena paliva
  • Poplatek za maríny nebo městská mola či boje
  • Pobytová taxa (7Kun / 1 EUR) na den a osobu – platí se v maríně před vyplutím.
  • Cesta k moři (dle km) + poplatky za dálnice
  • Stravování v restauracích / nákup zásob
  • Skipper – (Nevlastníte-li kapitánskou licenci nebo si netroufnete na plavbu sami, dodáme vám zkušeného profesionálního skippera, který se postará o bezpečný průběh celé plavby a vy se budete účastnit řízení lodi podle vaší chuti a uvážení.) v tom případě se do nákladů zahrnuje i stravováni skippera, na které se posádka skládá rovným dílem. Český skipper stoji cca 10.000 Kč za týden
  • Dodatečné příplatky: pojištění kauce, spinakr, gennaker, přívěsný motor a pod. Zde se rovněž nabídka liší u konkrétních lodí (resp. v našem případě provozovatelů v konkrétních marínách). Proto i tento fakt je vhodné uvážit, protože někteří provozovatelé poskytují např. přívěsný motor ke člunu zdarma, nebo mají stání v marínách za polovinu ceny a pod.
Platné licence České republiky pro plavbu na moři

Ano, je zapotřebí platná kapitánská a radiokomunikační licence.

  • Průkaz způsobilosti k vedení rekreační jachty – VMP
  • Průkaz způsobilosti k vedení námořní jachty:
  • Oprávnění C – velitel jachty pobřežní plavby
  • Oprávnění B – velitel jachty mořské plavby
  • Oprávnění A – velitel jachty oceánské plavby

Kapitánskou licenci nemám, přesto bych rád jel na charterové lodi. Je zde nějaká možnost? Ano, je to možné. Můžeme Vám poskytnout zkušeného kapitána .Jeho cena je závislá na délce pobytu na lodi ve dnech. Vaše povinnost je pouze poskytnout mu stravu a ubytování spolu s náklady na cestu tam a zpět.

Jaká je měna v Chorvatsku?

Měnou v Chorvatsku je chorvatská Kuna. Jedna Kuna je zhruba 3,50 Kč. Běžně je možné platit v Eurech. Kreditní kartu lze velmi často používat v restauracích, obchodech, supermarketech.

Potřebuji licenci na rybaření, kdybych měl v plánu v Chorvatsku rybařit?

Ano, potřebujete sportovní rybářskou licenci. Na Vaše přání ji pro Vás můžeme zajistit. Cena licence záleží na délce Vašeho pobytu v Chorvatsku.

Potřebuji licenci k plavbě na lodi v Chorvatsku?

Ano, je zapotřebí platná kapitánská a radiokomunikační licence.

Je bezpečné brát s sebou děti?

Děti nejsou problémem, a to dokonce ani ve velmi nízkém věku. Není stanoven žádný věkový limit. Každopádně, dohled dospělého nad dětmi je nutností. Existuje možnost instalace ochrané sítě kolem celé lodě za poplatek zhruba 150€. Tento požadavek je však nutné sdělit předem. Použití zachraných vest pro děti je doporučeno, zvláště při špatném počasí nebo vysokých vlnách. Doporučujeme si vzít s sebou společenské hry pro zabavení dětí a dávat přednost kratším výletům s častějšími návštěvami přístavů.

Jsou postele povlečeny a jsou na lodi ručníky?

Set ložního prádla (polštář, deka, prostěradla a povlečení) na osobu je běžně poskytován a zahrnut v ceně.

Je kuchyň vybavena, nebo bych měl mít vlastní kuchyňské nádobí?

Kuchyň je vybavena sporákem, troubou, lednicí, dřezem, kuchyňskou utěrkou, základním kuchyňským nádobím a příbory. Dále pak konvicí na čaj, v některých případech i mikrovlnou troubou nebo kávovarem. Mycí prostředky a toaletní papír nejsou na lodi vždy poskytovány. Je dobré si uvědomit, že lednice na lodi nemá stejný výkon, na jaký jste zvyklí z domova.

Co bych si měl zabalit?

V první řadě to záleží na ročním období. V létě je nejlepší si zabalit věci jako byste jeli kamkoliv jinam na dovolenou. Pokud se rozhodnete jet na loď mimo sezonu, je doporučeno vzít si nepromokavé věci, ale k tomu navíc pracovní nebo jachtařské rukavice, teplou čepici a teplé boty, které Vám nebudou na palubě klouzat.

Je na lodi zásuvka na 220V?

Všechny lodě mají 12V zásuvku (zásuvku do zapalovače). 220V zásuvky mohou být na lodi použity pouze pokud je loď v přístavu a napojena na elektřinu. Jakmile zakotvíte v přístavu, měli byste loď ihned zapojit do 220 V zdroje, který je na molu.

Co mít při převzetí lodě na paměti?

  1. Trup
    Zkontrolujte pohledem od mola a z lodi. Všechny hrboly, škrábance, rozbité nebo chybějící části by měly být napsané v předávacím protokolu.
  2. Kalová pumpa (bilge pump)
    Zkontrolujte, jestli funguje.
  3. Vinšny (lanové navijáky)
    Otačí se bez problémů? Kolik je na lodi klik a jsou-li v pořádku.
  4. Přístroje
    Zapněte a zkontrolujte funkci přístrojů na lodi (otáčkoměr, windmetr, hloubkoměr, rychloměr, navigace, …)
  1. Kotevní mechanismus
    Zkontrolujte si funkčnost kotevního vrátku. Zjistěte si, po kolika metrech je kotevní řetěz značen.
  2. Plachty
    Nechte si ukázat plně vytažené plachty. Každou závadu na nich zaneste do předávacího protokolu. Zvlášť zkontrolujte rohy plachet a uchycení k otěžím.
  3. Hadice pro doplnění vody
    Zkontrolujte, zda hadice k doplňování vody do lodě má připojení k vodovodu. Bývá řešeno rychlospojkou, obdobně jako u zahradní hadice. Koncovka pro napojení na vodovod často chybí.
  4. Nafukovací člun
    Byboat, tender, gumenjak, prostě člun. Mnoho názvů pro váš dopravní prostředek od zakotvené lodě na břeh. Zkontrolujte, zda je plně nafouknutý. Pokud bude jedna strana výrazně méně plná, může to znamenat únik vzduchu. Pokud bude člun vybaven přívěsným motorem, zkontrolujte, zda je palivová nádrž plná a nechte si předvést jeho funkčnost.

Užitečné informace